Din kundvagn är tom
Sedan briar upptäcktes som överlägset material för att konstruera pipor på 1850-talet, vilket ledde till att de flesta andra material blev ointressanta över en natt, har det knappast skett några revolutionerande förändringar. Men, 1936 fick den amerikanska ingenjören, Kenley Brugg, den ljusa ide som gjorde att en genuint innovativ pipa föddes.

Som de flesta riktigt bra idéer var även denna väldigt enkel. Brugg, som rökt pipa största delen av sitt liv, hade under lång tid irriterat sig på att hans pipor hade en tendens att både bli heta och såsiga. Han var övertygad om att det måste finnas ett bättre sätt att kyla och torka röken innan den når munnen, och satte igång att experimentera i sin verkstad i Fort Wayne, Indiana.

De kunskaper Brugg hade om metaller gjorde att han bestämde sig för en legering av aluminium och magnesium till rökkanalen. Dels för dess styrka, låga vikt och framför allt för dess goda egenskaper att snabbt avleda värme. Genom att ansluta en grund skål, eller humidome, som han kallade den, till rökkanalen där den varma röken först träffar den svala metallen utnyttjas kondensering för att få bort fukta från röken.
 
Vissa saker var dock Brugg övertygad om inte kunde förbättras. Briar är hjärtat i varje pipa så materialet i huvudet skulle inte ändras. Hans riktigt geniala drag var inte bara att behålla briarroten som material till huvudet utan även att förse den med en skruvanslutning till en gjuten, tunn och skyddad rökkanal med avkylning. Det var inte bara en ny, torr och sval pipa utan ett pipsystem där tre delar är utbytbara och anpassningsbara. Huvud, rökkanal och munstycke.

Pipsystem

Brugg avstod från att namnge sin uppfinning med sitt egennamn utan döpte den till Falcon och den blev en omedelbar succé. Problemet var att kunna leverera för restriktioner till följd av andra världskriget gjorde aluminium till en bristvara. 1949 tog ”Diversey Machine Company” i Chicago över tillverkningen och de sålde snart över en miljon pipor om året enbart i Amerika.

Behovet på den amerikanska marknaden var så stort att det inte fans något intresse för lansering utomlands. Hade det inte varit för den fotbollstokige piprökaren David Morris, som även var chef på tobakskedjan A. Lewis Ltd i London, hade pipan kanske aldrig kommit till England. När han 1956 såg FA Cup finalen mellan Birmingham och Manchester City på Wembley lade han märke till en man i publiken som rökte en obekant pipa. Morris tog sig fram till mannen för att se närmare på vad det var han rökte i och blev så imponerad att han strax efteråt arrangerade ett möte med Diversey i Chicago. Till England återvände han med 10 000 pipor, och precis som i USA blev det stor framgång. Därefter förhandlade Morris till sig rättigheterna för att tillverka pipan i London. Det tog nästan två är att fulända det invecklade maskineriet som krävs för att göra aluminiumröret och för att garantera leveranser av bra briar till piphuvudena.

I Maj 1958 var de första 30 000 piporna ute i affärerna följda av en blygsam reklamkampanj. Alla såldes snabbt sluttrots att priset då var 25 shilling vilket var dubbelt så mycket jämfört med en ordinär briarpipa. Över en natt var konventionella och konservativa piprökare beredda att acceptera en förändring som innebar något av en revolution. För första gången kunde Brittiska piprökare njuta av lyxen att få, vad som i princip en ny pipa, till priset av ett huvud eller rökkanal. Särskilt populärt var detta för piprökare som njöt av att röka olika sorters tobak. Nu kunde de helt enkelt bara byta huvud när de bytte tobak.


1961 producerade Falcon Pipes Ltd ungefär 10 000 pipor i veckan och lanseringen av märket utökades till resen av världen. Den närmaste 20 åren uppdaterades och förfinades både huvud, rökkanaler och munstycken. Andra tillverkare provade att kopiera framgångsreceptet, men av någon anledning har inget lyckat ännu.


1994 slogs Falcon samman med Merton gruppen, tillverkningen flyttades till norr London, och pipan distribuerades av Merton & Falcon Ltd. 2007 köptes märket Falcon av Baden P. Morris Pty. I Australien och namnet ändrades till Falcon Pipes UK, men tillverkning och distribution sker fortfarande från England, fast numra ifrån en ny byggnad i Hoddesdon, Hertfordshire.


Idag säljs Falcon i 92 länder och antalet kombinationer på pipan uppgår till över 1 000. Falcon är fortfarande den lättast igenkännbara pipan på marknaden och dess torra och svala rökegenskaper tillsammans med den slimmade designen har gjort den till mest säljande pipmärket.